Friday, April 6, 2012

RAHSIA KEKAYAAN APEK.





Mokcik ceritakan sedikit kisah untuk renungan manusia sebangsa dengan Mokcik.

Kisah 1:
Seorang cina kaya membeli 10 bungkus nasi untuk seekor kucingnya setiap hari. Apa ada dalam fikiran melayu? Sayang kucing? Kucing makan banyak?

Jawapan cina, "Saya beli banyak sebab kawan saya baru buka kedai makan, bagi duit mesti tak nak. Jadi, ini saja cara saya untuk membantu dia."


Kisah 2:

Seorang melayu pergi membeli kedai cina yang buruk, hanya untuk melihat anak tuan kedai cantik. Satu hari gadis itu tiada, setelah ditanya rupanya sudah pergi sambung pengajian di England. Apa ada dalam fikiran melayu? Kedai buruk tapi duit banyak? Bergadai tanah atau meminjam dari orang?

Jawapan cina, "Saya dari keluarga Lim, bila anak saya nak pergi belajar, semua Lim yang kaya akan bantu Lim yang miskin. Tak perlu bayar balik, bila Lim miskin sudah jadi kaya, Lim kaya yang baru itu akan bantu Lim miskin yang lain pula."

Kisah 3:
Pihak masjid mahu mengubahsuai masjid, bajet hanya 20 ribu. Dicari kontraktor melayu. Apa dalam fikiran kontraktor melayu? Sebut harga hanya 20 ribu katanya. Pihak masjid mencuba pula dengan kontraktor cina. Terkejut imam kerana harga hanya 12 ribu.

Jawapan cina," Tempat ini kan dibuat untuk orang sembahyang, tak boleh la ambil mahal nanti tuhan marah."


Masyaallah, tak malukan wahai bangsaku?

Saudara mara ingin sambung belajar tidak dibantu, malah dihina jika miskin.

Membina masjid pun mahu mengaut untung lebih?
Malangnya, kisah diatas adalah kisah benar. Semak diri sendiri

*Nota Kaki : Citer diatas bukan psl apek (keeper) atau apek (pelakon) yee. :))

4 comments:

  1. byk rahsia kekayaan apek...

    ingatkn td apek siful tu

    follower ke 74

    ReplyDelete
  2. hehe~ sajee nak wat gempakkk...
    thankssss, salam perkenalan.. :)

    ReplyDelete
  3. erm...tak taulah nak kate ape..memang mengejar kekayaan dunia jelah kot..tu yg tak mcm apek punya perangai..wlaupun derang tak seagama ngan kite..huhu..Malunyeee

    ReplyDelete
  4. kan...sgt memalukan...cos kebanyakkan org kt berpemikiran mcm tue... *nasihat utk diri sendiri jugekkk* ;p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...