Tuesday, June 29, 2010

Bertunang? Darah manis ke.??

Selalu aku dengar org dok kata kalau bertunang jangan lama2...tengah berdarah manis nie byk dugaannya....kebanyakkan orang memang bercakap mcm tue n xlari jugak ngan en tunang aku tue...selalu die ingatkan aku,

"tengah berdarah manis nie sayang xleh g mane2, dok umah jee...pagi g keje, petang balik keje terus balik umah...jgn nak melencong ke tempat lain...time cuti pun dok umah, wat laa pape yang patut...dugaan kat luar tue kt xtau...macam2 boleh jadik..." haihhh~ :(

pada awalnya, aku menafi sekeras2nye fahaman macam tue cos pada aku ianya hanya membuatkan pasangan yang bertunang itu hanya akan lebih bergaduh jerr...tp bile aku sendiri yang melaluinya...YES! aku setuju ngan pendapat tunangku...zaman bercinta, kapel putus nie dah menjadi kebiasaan pada sume pasangan...asal gaduh jee, putus...hari nie gaduh, hari nie putus, sok sambung balik...kadang xsampai bape jam jee putusnye..mcm kebiasaan aku jee tue...huhu~ tp klu time bertunang nie nak menggunakan konsep yang same, jawabnye 'Mak Jan' awal2 laa...huuu~

bagi aku, ikatan pertunangan nie disamping untuk mengekalkan adat sebenarnya ianya bagus untuk pasangan itu sendiri supaya belajar mengawal emosi diri n mengelakkan diri dari dok menyebut perkataan 'putus' tue...cos klu time bertunang nie masih nak menggunakan konsep putus-cantum nie...kompem masing2 kena penangan family...klu dah putus time bertunang, jangan mimpi laa untuk bersama semula...cos bile hubungan dah melibatkan keluarga, maruah keluarga juga perlu dijaga...klu mase bertunang pun boleh putus2, apatah lagi time berkahwin nanti...zaman bertunang, bukan lagi zaman bercinta tp ianya lebih kepada kepada pra-perkahwinan...persediaan diri, zahir dan batin, mental, pengetahuan dan sebagainya...ikatan perkahwinan bukan sekadar untuk suka2 jee...

Memang x dinafikan dugaan time bertunang nie tersangat laa besar...time2 ginilah saham diri dok melonjak2 naik...sebelum jadi tunangan orang, xde pulak yang nak dok ngorat...klu ada pun, sekadar pandang n senyum2 jee laa...tp bile dah bertunang nie, g mane2 ader jee org dok tegur, senyum2, nak berkenalan laa...macam mane laa en tunang nak senang duduk kan...hehehe~

paling penting dalam sebuah perhubungan tue ialah kepercayaan, kesabaran, kejujuran n kesetiaan...klu dah xdee salah satu nie, kompem hari2 gaduh...tp bile sume tue ada pun klu nak gaduh gak, still gaduhnye...cos dah xde mende nak wat...hari2 hubungan tue ok jee, so saje nak cari pasal untuk hal yang remeh temeh...sekali sekale gaduh2 nie best gak...gaduh2 manja gitu...pastu kena marah, nangis! hahaha~ nak kate ape, pompuan...air mata je laa senjatanya...ngeee~

sejak bergelar tunangan orang nie, aku dah banyak buangkan aktiviti zaman hingusan aku...selain disebabkan kena paksa rela oleh en tunang tp sebenarnya bagus gak untuk aku...time nie aku nak sekat segala aktiviti aku...klu time dah kawen baru slowly nak berubah, kompem xbiasa lak nanti...bosan tue kompem laa cos perubahan lifestyle laa katekan tp klu ianya ke arah yang lebih baik, why not kt xmulakan dari skang...ape pun bagi aku, ape yang tunangku mintak untuk aku wat, sebenarnya adalah untuk kebaikan kitaorg bersama...n aku willing untuk lakukannya, bukanlah disebabkan rase terpaksa...

aktiviti aku yang terbaru kini ialah belajar memasak...bukannye xpandai tp kurang pandai jee...hehe~ ;D en tunang lagi laa suke kan...skang aku dah master untuk beberapa masakan...nanti aku nak wat label untuk masakan pulak yang bertajuk "Mari Memasak~" sedap ke xsedap ke, letak tepi dulu...yang penting resepi tue kene ada skali...kot nanti dah kawen kena masak untuk si suami, pastu terlupa bahan2nye leh semak balik...hahaha~ itu laa tujuan utama lebel tue...;D

"semakin BAHAGIA"

2 comments:

  1. saya setuju sangat dengan fakat-fakta tuh...
    Tunang neh kta dah setapak ke arah perkhawinan kan..
    anyway...semoga berbahagia k...

    ReplyDelete
  2. thanks fane for ur comment n wish...singgah2 laa lg k... ;P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...