Thursday, April 29, 2010

40% pErsiapaN suDa settLe...

Sakit pale aku memikirkan pasal bajet perkahwinan nie...sebelum kita lalui laluan untuk persiapan perkahwinan kita xkan terase pape...mulut masing2 boleh cakap, insyaALLAH~ cukup n mampu...tp bile dah tempuh, rabak poket nie hahh~ mane nak cekau duit lagi...tp klu asyik pikir nak kumpul duit n tunggu sampai betul2 cukup, mmg xkan kawen laa jawabnye...hurmmm~

Sebaiknye sebelum kt mulakan perancangan perkahwinan nie, perkara utama perlu diambil kira ialah BAJET...supaya segala persiapan perkahwinan tue bersesuaian dengan bajet kt...jangan nak sgt majlis yang grand2, nanti ada lak bende yang xcukup...klu ada org nak sponsor, xper laa jugak...kena rajin wat survey kee butik2 pengantin untuk mencari pakej perkahwinan yang bersesuaian...rajin bertanya kengkawan yang dah kawen...mintak pendapat orang yang berpengalaman...untuk permulaan kene rajin cari info n wat research berkaitan persediaan perkahwinan nie...

pada awal persediaan, aku over excited...nak kawen laa katekan...aku mula beli majalah pasal perkahwinan...hari2 dok wat survey kat internet n call kengkawan yang baru berkahwin...so, pengalaman die pun masih baru n bajet perkahwinan pun xkan lari sgt klu nak dibandingkan dengan orang yang terdahulu kahwin...kompem2 bajet dieorg xsama dgn skang...bile dah puas dok survey kat majalah n internet...sampai katam berkali2 dah majalah Pengantin tue...aku pun mulakan g survey ke butik2 yang dah aku wat listing tue...

Makkk Oiiiii~ telan air liur berkali2 aku jap...bukan sebab teruja ngan baju pengantin atau pakej yang ditawarkan butik2 tue...masalahnye, terkejut aku dengan harga2 yang ditawarkan tue...mmg laa baju n pelamin die cantik...tp klu setakat nak berhabis sampai beribu2 untuk baju ngan pelamin die jee baik xyah...aku bukan anak tan sri pun...n bukan laa nak berkira untuk majlis yang kita rase sekali jee seumur idup kita...tp biar laa berpada2...jgn nanti bak kate sham, nak kee lepas kawen menanggung utang atau idup susah...kang xpasal2, hari2 dok bergaduh sbb duit jee...

aku punya excited klu boleh nak ikut org lainnye majlis gak...nak baju pengantin yang cantik2...pelamin yang grand..photographer yang berkualiti...segala kata2 sham, aku tepis...huhu~ nak jugak pertahankan keinginan aku tue...dengan alasan "sekali seumur idup" tp dari hari ke hari, bile aku dah lalui step2 yang seterusnya...wat aku tersedar dengan sendirinya n mengakui kebenaran kata2 sham...bukan mudah nak merealisasikan impian aku tue...memang sume orang impikan majlis perkahwinan yang sempurna...nampak cantik dari pelbagai sudut...tp biarlah kt ukur baju pd badan sendiri...akhirnya, aku sendiri yang membuat pilihan butik n harga pakej yang aku rase sgt berbaloi n memenuhi segala keinginan aku dan dipersetujui oleh sham jugak...hehehe~ aku harap hasilnya nanti pun memenuhi impian n keinginan aku...

segala persiapan aku mulakan dari skang n aku lakukan secara perlahan2 agar segalanya berjalan dengan baik nanti...sebolehnye aku xnak meletakkn harapan pd bantuan sesiapa...cos takut, pada akhirnya aku sendiri kecewa dengan harapan tue...lebih baik aku usaha sendiri bersama sham cos majlis nie majlis kitaorang gak...bagi sesiapa yang ingin membantu n menolong tue, aku ucapkan terima kasih yang x terhingga...sampai bile2 pun aku akan ingat bantuannya...

persiapan aku boleh dikategorikan baru selesai dalam 40%...aku kena wat persediaan awal cos xnak kelam kabut nanti dengan Hari Raya Puasa ngan Raya haji lagi...so, kebanyakkan butik pengantin pun cadangkan supaya kitaorang wat persiapan awal...mane baju yang nak tempah, kene tempah dari skang...cos nanti orang dah xnak amik tempahan...

untuk majlis pihak aku, aku dah settlekan untuk
beberapa perkara seperti berikut :
pakaian nikah
pakaian sanding
photographer
pelamin + hiasan
make-up

manakala untuk hantaran pula dalam 60% settle...mana2 hantaran utama yang perlu dibeli, aku n sham dah beli siap2...nanti klu xbeli awal2, takut terguna lak duit tue...so far, barangan yang dah settle beli adalah seperti dalam listing sebelah yang berwarna merah...manakala untuk hantaran yang lain, boleh beli kemudian...hiasan untuk hantaran pun aku dah beli siap2...so, nanti just tinggal untuk menghias je laa...



untuk bilik tidur pula, hampir keseluruhan perhiasan bilik aku serahkan pada kakak aku...dari kain langsir, tirai katil hingga laa ke cadar katil adalah dari kakak aku...alhamdulillah~ kurang belanja aku sikit...cume aku perlu bajet untuk katil n hiasan2 lain jee...


bile dah lalui sume nie, apa yang boleh aku katakan ialah bukan mudah sebenarnya nak wat persiapan perkahwinan nie...nampak jee macam mudah...bile dah lalui, baru kite tau...tambahan pulak aku ngan sham jauh...hampir keseluruhan aku perlu lakukan sendiri...xpe laa, aku wat part aku kat sini...n die lak wat part die kat sana...setiap hari mmg akan di uji n teruji dengan segala masalah2 n dugaan...so, masing2 kene jd lebih kebal laa kot...huhu~

skang aku kene focus n bajet untuk perkara2 lain seperti khemah, DJ n PA system, bunga telur, doorgift, kad kahwin dll yang berkaitan...mane yang leh beli dulu, aku beli siap2...senang nanti...

papepun, aku just harap n mendoakan agar segala persiapan perkahwinan aku berjalan dengan baik n teratur...

aMinnnn~

2 comments:

  1. cayok2....berusaha ya :P...teringat zaman nak buat persiapan, skrg pun persiapan jugak tapi dah berubah la, persiapan sambut baby :P

    ReplyDelete
  2. hahaha~ bestnye die...bagi chance kat akak lak nak merase...huhu~ walaupun agak ketinggalan...tp xper...pza naik lrt, akak nanti naik erl terus...huhuhu~ nanti leh share pengalaman tue...ngeee~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...